Jak wymienić pas jezdny w Bizonie?

Prawidłowa eksploatacja kombajnu Bizon to nie tylko dbanie o świeżość smarów, wymiana łożysk czy pasów klinowych. Odpowiednie czynności poza docelowymi są równie istotne dla zachowania ciągłości pracy kombajnu. Dziś przyjrzymy się odpowiedzi na pytanie, jak wymienić pas jezdny w Bizonie.

Pas jezdny w Bizonie

Pas przekładni bezstopniowej jazdy kombajnu Bizon, zwany również pasem jezdnym, jest podstawowym elementem przeniesienia napędu do jazdy kombajnu. Przenosi on obroty silnika SW-400 do wariatora, przekładni bezstopniowej, dzięki której regulowana jest prędkość jazdy kombajnu.
Podstawowym objawem zużycia pasa jezdnego jest jego poślizg, na skutek wytarcia jego bocznych ścian. Skutkuje to tym, że mimo wysokich obrotów silnika, kombajn nie ma, kolokwialnie mówiąc, drygu do jazdy. Szczególnie takie sytuacje mają miejsce w jeździe pod wzniesienia i jazdy po wilgotnym terenie.

Wymiana pasa jezdnego w Bizonie

Pierwszym etapem jest oczywiście ściągnięcie wyeksploatowanego pasa jezdnego z kół pasowych. W przypadku pozostałości pasa, w wyniku jego słabej jakości i poważnych uszkodzeń, należy przeprowadzić inspekcję w celu usunięcia resztek starego pasa. Kolejnym krokiem jest niezbędne sprawdzenie kół pasowych oraz wariatora pod kątem ich stopnia wyeksploatowania. W przypadku stwierdzenia uchybień, należy również te elementy naprawić lub wymienić.
Następnym krokiem jest ustawić wał silnia w taki sposób, aby koło pasowe było równoległe do pozostałych, a oś silnika była prostopadła do ramy Bizona. Na tym etapie zakładany jest pas jezdny, po czym konieczna jest nastawa wariatora za pomocą śrub regulacji, równolegle do kół pasowych. Naprężamy pasy klinowe i uruchamiamy silnik kombajnu Bizon, po czym ustawiamy przekładnię w jej centralnym punkcie, utrzymując niskie obroty silnika. Po paru minutach wyłączamy silnik i poprawiamy naprężenie pasa jezdnego w Bizonie, koniecznie przy wyłączonym silniku, którego naprężenie można sprawdzić naciskiem – nie może być więcej luzu niż 16-20mm. Na koniec naprawy sprawdzamy ustawienie wszystkich kół pasowych i wariatora, i ustawiamy siłownik sterujący wariatorem, w taki sposób, żeby pas nie wystawał poza koło pasowe powyżej 1mm i wgłębione bardziej niż 7mm.

Bibliografia:
Stomil Dystrybucja

Related posts: